Egyre több hardvert rendelünk online
Változnak a vásárlási szokásaink; egyre gyakrabban választjuk a webáruházakat, ha hardvereket szeretnénk vásárolni. A hazai e-kereskedelem 2017-ben mintegy 20 százalékos növekedést produkál, továbbra is műszaki szektor jelenti a legsikeresebb termékkört.
Evenich András, a kulcsszo.hu SEO szakértője szerint a hazai e-kereskedelem növekedése kivételesnek mondható az európai piacokon. Ennél nagyobb éves növekedést jelenleg csak a keleti piacok produkálnak, makulátlan sikertörténetről azonban nem szabad beszélni. Míg Németországban 175 ezer, az Egyesült Királyságban 108 ezer, Hollandiában 82 ezer webáruház működik, addig Magyarországon ez a szám csak 13 ezerre tehető.
Hazánkban a kiskereskedelem mintegy 5 százaléka valósul meg online; e tekintetben nem csak nyugati régió országai, hanem egyes közép- és kelet-európai szereplők is megelőznek bennünket. Sokszor Csehországot szoktuk sikertörténetként említeni, ahol az e-kereskedelem jellemzően erős. Ennek hátterében elsősorban az áll, hogy a kereskedők képesek voltak idejekorán bizalmat építeni az elektronikus vásárlással szemben.
Így adják el a hardvereket, laptopokat, telefonokat...
A műszaki termékek forgalmazása új megoldásokat kíván meg a kereskedelemben. Míg az offline világban elegendő volt jó helyen bérelni üzlethelyiséget, addig az e-kereskedelemben a fizikai távolságok nem jelentenek korlátot. A szakértő szerint a kínálat és a kereslet folyamatos növekedése kiélezi a konkurenciaharcokat, a kereskedők olykor a teljes árrésüket vevőszerzésre fordítják, csak ne a konkurens webáruházaknál valósuljon meg a bevétel. Majd önigazolásként mindezt elnevezik márkaépítésnek és lezárják a történetet.
Ezt hosszútávon a kisebb webáruházak nem engedhetik meg maguknak, ha fenn akarnak maradni. Evenich szerint némi tudatossággal, illetve a forgalmi és bevételi adatok elemzésével könnyedén felügyelhető a folyamat, de tagadhatatlanul kereskedelmi szemléletet követel.
Sajnos a kisebb webáruházak némileg kiszolgáltatott helyzetben vannak, hiszen az erőforrásaik általában nem teszik lehetővé, hogy saját e-commerce csapatot foglalkoztassanak. A megfelelő külsős partnerek megtalálásával azonban tudatosabbá tehetik a kereskedelmi gyakorlatukat.
A szakértő két fontos forgalmi forrást emel ki, amelyek kiaknázása ma már szinte kötelező érvényűnek tekinthető. Az egyik az organikus keresési forgalom, ahol ingyenes látogatókat érhetünk el a keresőoptimalizálás segítségével, a másik pedig az ár-összehasonlító oldalak alkalmazása, amely költségesebb ugyan, de jól tervezhető és megtérülő módon menedzselhető.
Miért éri meg online vásárolni?
Néhány évvel ezelőtt minden webáruház azzal próbálta megnyerni a vásárlókat, hogy a fotelből történő rendelés kényelmét szajkózta. Ma ez kicsit kevés lenne, ám számos szempontot fel lehet sorolni, ami a hagyományos vásárlás esetén nem áll rendelkezésünkre.
Ha az interneten szeretnénk vásárolni, lehetőségünk van megkeresni a legjobb árakat, illetve összehasonlítani a termékeket. Ezt nem csak az ár-összehasonlító oldalak segítik, hanem a nagyobb webshopok funkciói is. Ezeknek köszönhetően gyakorlatilag minden bolt kínálatát összehasonlíthatjuk, illetve a különböző termékek jellemzőit is összevethetjük ugyanabban a webshopban.
Hatalmas segítséget jelentenek továbbá a szűrők és keresők, amelyek segítenek eligazodni a termékek rengetegében. Ha ennek ellenére is elrontjuk a vásárlást vagy egyszerűen csak elégedetlenek vagyunk a termékkel, nincs más dolgunk, mint elállni a vásárlástól és visszakérni a teljes vételárat.